تجدید خاطره با رابرت ردفورد

پیرمرد و تفنگ ـ دیوید لاووری

The Old Man & the Gun

دیوید لووری، فیلم‌ساز ۴۰ ساله‌ی کمی نامتعارف آمریکایی که پارسال فیلم A Ghost Story را از او دیدیم، امسال فیلمی دارد به نام پیرمرد و تفنگ. درباره‌ی شخصیتی واقعی به نام فارست تاکر که در دهه‌ی ۱۹۷۰ به‌شکل خستگی‌ناپذیری بانک می‌زده،‌ دستگیر می‌‌شده، زندان می‌رفته، فرار می‌کرده و دوباره از اول!

پیرمرد و تفنگ البته درباره‌ی دوران کهن‌سالی اوست و مقطع زمانی محدودی از زندگی‌اش. دیوید لووری طبق رسم فیلم‌سازی خودش تلاش کرده از قواعد ژانر آشنایی‌زدایی کند. ریتم فیلم آرام است، نحوه‌ی معرفی شخصیت‌ها و شیوه‌ی روایت هم غیرعادی است. نقطه‌ی قوت فیلم، جمع کردن تعدادی ستاره است که تماشای‌شان بسیار نشاط‌آور است:‌ رابرت ردفورد، سیسی اسپیسک، کیسی افلک، دنی گلاور و تام ویتس. اما شخصیت‌ها آن‌قدر که انتظار داریم عمق پیدا نمی‌کنند و در تمام داستان فاصله‌ای را با ما حفظ می‌کنند. فیلم‌ساز ترجیح می‌دهد ما را به آنها نزدیک نکند و فقط برشی از مسائل و دغدغه‌هاشان را در اختیار ما قرار دهد.

با این حال، فیلمی است که به یک بار دیدن می‌ارزد. حداقل به‌خاطر تجدید خاطره با رابرت ردفورد بابت کاراکترهایی که در همین ژانر خلق کرده. فیلم، خواسته‌ناخواسته شخصیت واقعی فارست تاکر را پیوند می‌زند با کاراکترهای سینمایی که ردفورد ساخته و در جوانی، همان‌قدر پرانرژی و مهارنشدنی، می‌دزدیدند و فلنگ را می‌بستند!  

امتیاز از ۵ ستاره: ★★ ½

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!
پیمایش به بالا