بهترین تیم دنیا چگونه ساخته شد؟

یک مستند ورزشی درباره‌ی تیم بارسلونا

Take the Ball Pass the Ball: The Making of the Greatest Team in the World

یک مستند ورزشی هیجان‌انگیز که البته برای هواداران بارسلونا طعم دیگری دارد: توپ رو بگیر/ پاس بده بر اساس نوشته‌ی گراهام هانتر درباره‌ی این است که «بهترین تیم دنیا» چگونه ساخته شد. یعنی همان تیمی که ۴ سال تحت هدایت پپ گواردیولا آن فوتبال شگفت‌انگیز را نمایش می‌داد.

فیلم از این‌جا شروع می‌کند که بارسا چطور در اواخر دوران مربی‌گری فرانک رایکارد کم‌و‌بیش به بن‌بست خورده بود و به‌نظر می‌‌رسید ایده‌های رایکارد دیگر جواب نمی‌دهد. مدیران باشگاه دو گزینه را برای جایگزینی در نظر داشته‌اند: گواردیولا و مورینیو. همین‌جا فیلم به عقب می‌رود و در فصلی جداگانه، دوران یوهان کرایف را توصیف می‌کند و مشخص می‌کند که آمدن او چطور باعث شد یک دوران طلایی در تاریخ این باشگاه شکل بگیرد. و بعد اشاره می‌کند برنامه‌ریزان باشگاه در این فکر بودند کسی را پیدا کنند که به فلسفه‌ی او وفادار باشد.

اعتماد به گواردیولا کار دشواری بوده خصوصاً که او در ابتدای ورودش، بازیکنان کلیدی دوران رایکارد مثل رونالدینیو، دکو و اتوئو را کنار می‌گذارد. همین‌جا فصل دیگری از فیلم به چگونگی کشف لیونل مسی اختصاص دارد و نمایش لحظاتی از بازی‌های او در کودکی. در ادامه‌، بازیکنان تیم گواردیولا در گفت‌و‌گو‌های‌شان توضیح می‌دهند که ایده‌های گواردیولا چطور شکل گرفت و بازی به بازی چطور پیش رفت. تقریباً همه‌ی بازیکنان اصلی آن دوران مقابل دوربین نشسته‌اند، از مسی، ژاوی،‌ اینیستا، پویول و تیری آنری گرفته تا پیکه، بوسکتس، دنی آلوز و ویکتور والدز.

نظر مشترک این بازیکنان این است که باشگاه بارسلونا یک مرد شماره یک داشت به نام یوهان کرایف، یک مرد شماره دو به نام گواردیولا و مرد سوم ژاوی خواهد بود که وقتی بازگردد می‌تواند باز هم یک تیم بی‌نظیر دیگر بسازد!

فیلم هوش‌مندانه و خوش‌ریتمی است پر از تصاویر آرشیوی جذاب برای فوتبال‌دوستان. کارگردان، یک سورپرایز هم برای آخرین لحظات، بعد از تیتراژ پایانی کنار گذاشته‌!

امتیاز از ۵ ستاره: ★★★

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!
پیمایش به بالا