دوره‌های آموزشی

اطلاعات کامل درباره‌ی همه‌ی دوره‌ها

پیش‌نیازها، دوره‌های مقدماتی، پیشرفته و تکمیلی

دوره‌ی ۱۲ جلسه‌ای (مقدماتی)

شهریه برای دوره‌ی حضوری: ۱۸۰ دلار

برای درک فیلم از کجا شروع می‌کنیم؟ این دوره، توضیح شرط‌های اولیه‌ی درست فیلم دیدن است: تمرین برای توافق بر سر تعریف‌های اولیه و  اطمینان از این‌که مسیر درستی را برای ورود به دنیای یک فیلم انتخاب می‌کنیم.

دوره‌ی ۱۲ جلسه‌ای (مقدماتی)

شهریه برای دوره‌ی حضوری: ۱۸۰ دلار

اصلی‌ترین نکات کاربردی در فیلم‌نامه‌نویسی و کارگردانی. مروری بر تعاریف ضروری برای تشخیص «تم»، نقش آشنایی‌زدایی در شکل‌دهی به ساختار، طراحی فرم در بیان سمبولیک و شناخت سبک در سینما.

دوره‌ی ۲ جلسه‌ای​ (پیش‌نیاز)

شهریه برای دوره‌ی حضوری: ۴۵ دلار

شرح پروسه‌ی تولید یك فیلم سینمایی، افراد دخیل در آن، جایگاه تهیه‌كننده، كارگردان و دیگر عوامل. هم‌چنین، شرح مهم‌ترین اصطلاحات تخصصی فیلم‌سازی، شامل میزانسن، دکوپاژ، انواع پیوند بین تصاویر و…

دوره‌ی ۱۲ جلسه‌ای (پیش‌نیاز)

شهریه برای دوره‌ی حضوری: ۱۸۰ دلار​

 درس «تاریخ سینما» در ۲ دوره ارائه می‌شود. دوره‌ی اول به توصیف مهم‌ترین تحولات صنعت و هنر سینما از بدو پیدایش در سال ۱۸۹۵ تا اواخر دهه‌ی ۱۹۵۰ می‌پردازد؛ از فعالیت‌های پیشگامان و مبدعان، تا فرا رسیدن عصر تلویزیون.

دوره‌ی ۱۲ جلسه‌ای (پیش‌نیاز)

شهریه برای دوره‌ی حضوری: ۱۸۰ دلار​

دومین دوره‌ی  تاریخ سینما به شرح مهم‌ترين تحولات  از اوايل دهه‌ی ۱۹۶۰ تا دوران معاصر اختصاص دارد: از دلایل، زمینه‌ها، نتایج و دستاوردهای جنبش «موج نو» در سینمای فرانسه تا دوران سینمای پست‌مدرن، روایت‌های غیرخطی و پیدایش سینمای دیجیتال.

دوره‌ی ۱۲ جلسه‌ای (نیمه‌پیشرفته)

شهریه برای دوره‌ی حضوری: ۱۸۰ دلار

تماشای ۱۲ فیلم از منظر یافتن شیوه‌ی روایت: فیلم‌ها به چند شیوه روایت می‌شوند؟ آیا تقسیم‌بندی فیلم قصه‌گو/ ضدقصه واقعیت دارد؟ آیا یک تقسیم‌بندی دوگانه داریم شامل فیلم‌هایی که تلاش دارند قصه بگویند و فیلم‌هایی که ترجیح می‌دهند قواعد قصه‌گویی را نقض کنند؟

دوره‌ی ۱۲ جلسه‌ای (نیمه‌پیشرفته)

شهریه برای دوره‌ی حضوری: ۱۸۰ دلار​

اولین فیلم هر سینماگر همیشه مقطع مهمی در کارنامه‌اش محسوب می‌شود. این دوره، به تماشای ۱۲ فیلم از ۱۲ فیلم‌ساز صاحب‌سبک اختصاص دارد و صحبت درباره‌ی نقطه‌ی شروع کار فیلم‌سازی، ساختار و لحن خاص فیلم‌های اول.

دوره‌ی ۱۲ جلسه‌ای (نیمه‌پیشرفته)

شهریه برای دوره‌ی حضوری: ۱۸۰ دلار

تماشای ۱۲ فیلم برای پی‌گیری یک تم واحد: کشمکش میان فرد و سیستم. هدف از این دوره، تمرین دنبال کردن یک ایده‌ی واحد در بافت دراماتیک فیلم‌هایی متعلق به دوره‌های متفاوت و ساخته‌ی فیلم‌سازانی برخاسته از فرهنگ‌هایی ظاهراً ناهم‌گون است.

دوره‌ی ۱۲ جلسه‌ای​ (پیشرفته)

شهریه برای دوره‌ی حضوری: ۱۸۰ دلار

تحليل سكانس به سكانس ۳ فيلم مهم تاريخ سينما: در اين دوره به‌شكل عملی و با تمرين جمعی توضيح داده می‌شود كه ذهن يك تحليل‌گر، به چه شكل، ساختمان يك فيلم سينمايی را آناليز می‌كند. هر فيلم در طول ۴ جلسه‌‌ی پيوسته بررسی خواهد شد.

دوره‌ی ۸ جلسه‌ای​ (پیشرفته)

شهریه برای دوره‌ی حضوری: ۱۲۰ دلار

دقیق فیلم ببینیم، دوره‌ی دوم: تمرین دوباره‌ای برای مکث روی فیلم‌های مرجع و آموختن از پیچیدگی ساختاری و مضمونی‌شان. پدرخوانده‌ها نمونه‌های مدرسه‌ای مناسبی‌اند برای فراگیری همه‌ی آن‌چه باید درباره‌ی قواعد اساسی بیان هنری آموخت.

دوره‌ی ۶ جلسه‌ای​ (پیشرفته)

شهریه برای دوره‌ی حضوری: ۹۰ دلار

مکث روی یک سینماگر و دوره کردن همه‌ی ساخته‌هایش، ما را به‌طور عمیقی درگیر سیر گسترش یافتن دنیای ذهنی او می‌کند. علاوه بر این، مراحل تکامل مهارت یافتن او در کار با عناصر سینما را مرور می‌کنیم. در اولین نوبت، به ۶ فیلم این سینماگر مکزیکی پرداختیم.

دوره‌ی ۱۲ جلسه‌ای​ (پیش‌نیاز)

مرور نظریه‌های معتبر نقد فیلم در مطالعات سینمایی امروز: نظریه‌ی مؤلف، نظریه‌ی اقتباس، نظریه‌ی ژانر، نظریه‌ی فرمالیسم، نظریه‌ی مارکسیسم، نظریه‌ی رئالیسم، نظریه‌ی پست‌مدرنیسم، تحلیل روان‌کاوانه، نظریه‌ی فمینیسم، نظریه‌ی فمینیسم و…

دوره‌ی ۱۲ جلسه‌ای​ (پیشرفته)

شهریه برای دوره‌ی کامل: ۱۸۰ دلار

پس از شروع مرور کارنامه‌ی یک کارگردان با تحلیل ۶ فیلم الخاندرو ایناریتو، این بار روی سبک، لحن و شیوه‌ی شخصی ۴ فیلم‌ساز دیگر مکث ‌می‌کنیم، و به‌جای مرور کل کارنامه‌شان، با تماشای ۳ فیلم از هر کدام، ارزیابی سریع‌تری انجام ‌دهیم.

برنامه‌های ترم آینده، اوایل ماه سپتامبر اعلام خواهد شد

منتظر دوره‌های آینده باشید

بعد از پایان یافتن دوره‌های بهار و تابستان ۲۰۲۰ برای شروع دوره‌های جدید برنامه‌ریزی خواهیم کرد.

اطلاعات درباره‌ی دوره‌های آنلاین (غیرحضوری) همین‌جا منتشر خواهد شد.

فهرست بالا شامل دوره‌های برگزارشده در ۳ سال‌ گذشته است که امکان تکرارشان وجود دارد.

تجربه‌ی من

شرکت‌کنندگان در دوره‌های گذشته، تجربه‌ی خودشان را توصیف می‌کنند:

Sina

سینا کج‌باف

سابقه‌ی حضور در ۴ دوره

همه‌ی ما بعد از دیدن هر فیلم، درباره‌‌اش حرف می‌زنیم. در خلوت خودمان به فیلم‌ها فکر می‌کنیم. این دوره‌های آموزشی دقیقاً برای برطرف کردن این نیاز، به‌صورتی کاملاً حرفه‌ای با استاندارد بالا طراحی و ارائه می‌شود. بعد از تماشای فیلم، زوایای مختلفش، مرور زندگی و سیر تحولات فکری و کاری کارگردان، ‌مفاهیم درون فیلم، مقایسه‌ با دیگر ساخته‌های کارگردان، بررسی جزئیات سکانس‌ها، شرح اصطلاحات سینمایی، و نگاه تاریخی به فیلم‌ها مورد بحث قرار می‌گیرد. این مباحث کمک می‌کند دقیق‌تر و با زاویه‌ی درست‌تری فیلم‌ها را بررسی کنیم که در نهایت، باعث لذت بیشتر از فیلم دیدن می‌شود.این جلسات ضمناً فرصت خوبی است برای هم‌صحبتی و معاشرت با دوستانِ دیگری که به سینما علاقه‌مندند. بحث‌های جذاب و مفیدی که در کلاس توسط شرکت‌کنندگان مطرح می‌شود، و شنیدن نقطه‌نظرات متفاوت، از جمله مزیت‌های شرکت در این کلاس‌هاست.

Mehrdad

مهرداد احمدپور

سابقه‌ی حضور در ۵ دوره

هر بار فیلم دیدن با حسین معززی‌نیا تنها لذت تماشا را چندین برابر نمی‌کند، که مرا هر بار دوباره عاشق سینما می‌کند. البته نه با نگاهی صرفاً احساساتی و شاعرانه، که با آموختن «درست» فیلم دیدن. حسین معززی‌نیا می‌آموزد چگونه و با چه ابزاری وارد دنیای فیلم شویم. یاد می‌دهد که چگونه فارغ از هرگونه بحث‌های حاشیه‌ای و گمراه‌کننده، کلید تحلیل یک اثر را در ساختمان درونی خودش پیدا کنیم. یاد می‌دهد که چگونه این کدها و الگوهای تکرارشونده را کشف کنیم و در نهایت چگونه از تماشای یک اثر خوب بیشتر لذت ببریم. بعد از حضور در این کلاس‌ها انگار که دوباره سینما را کشف کردم. دوباره عاشق سینما شدم. خیلی از فیلم‌های مورد بحث در این دوره‌ها، مستقیم رفتند به صدر جدول بهترین‌های عمرم. حالا حدود صد فیلم در لیست ده فیلم برگزیده‌ی عمرم دارم!

رها صالحی

سابقه‌ی حضور در ۱۱ دوره

با دوره‌های سینمایی حسین معززی‌نیا انگار چشم‌هایم به روی یک دنیای ناشناخته باز شد که تا قبلش هر چند عاشقش بودم ولی زبانش را اصلاً بلد نبودم. بعد از دوره‌ی تاریخ سینما به این فکر می‌کردم که من در این همه سال که زندگی کردم پس چه فیلم‌هایی دیدم! تازه همه‌ی حرف‌های قلمبه‌سلمبه‌ی منتقدها را متوجه شدم و فهمیدم جنبش اکسپرسیونیسم، آیزنشتاین، متد اکتینگ یا موج نو یعنی چه! با این‌که در چندین دوره‌ی مبانی فیلم، درک فیلم و تحلیل فیلم شرکت کرده بودم ولی بعد از دوره‌ی «دقیق فیلم ببینیم» بود که مفهوم پرده‌ی اول، دوم و سوم، و تأثیر نقطه‌ی اوج و اکت نهایی قهرمان و از همه مهم‌تر، تأثیر ایده‌ی ناظر برایم شیر فهم شد. یک هشدار هم لازم است: این کلاس‌ها اعتیاد آور است! همیشه در یکشنبه‌های بین دو فصل که هنوز دوره‌ی جدید شروع نشده، انگار یک چیزی در زندگی‌ام کم است.

Ali

علی حجوانی

سابقه‌ی حضور در ۶ دوره

دوره‌های آموزشی «فیلم‌دیدن با حسین معززی‌نیا» تجربه‌ی ارزش‌مندی برای من و همه‌ی دوستانی است که در سه سال گذشته، جلسات مختلفش را تجربه کرده‌ایم؛ از اصول اولیه‌ی درک فیلم تا دوره‌های تاریخ سینما و جلسات تخصصی مرور سکانس به سکانس آثار مهم.
این دوره‌ها خلاصه‌ی تجربیات حسین معززی‌نیا در حوزه‌ی نقد، آموزش و تحلیل سینماست. نکته‌ی قابل توجه، پای‌بندی او به یک فلسفه‌ی هنری و زیبایی‌شناسی است که مرزهای کلیشه‌ای سینما را به هم می‌ریزد و آن را از نو تعریف می‌کند. شرکت‌کنندگان، سینما را از دریچه‌ای جدید تماشا می‌کنند؛ هم آنهایی که دوست دارند مخاطب جدی سینما باشند و هم آنهایی که سودای فیلمنامه‌نویسی، فیلم‌سازی و نقد فیلم را در سر می‌پرورانند.

مهشید یاسایی

سابقه‌ی حضور در ۴ دوره

این دوره‌های آموزشی در عین دوستانه و صمیمانه بودن، خیلی جدی و منظم برگزار می‌شوند. با وجود تخصص و تجربه‌ی طولانی‌مدت پشت بحث‌های ارائه‌شده، محتوای هر جلسه به‌دقت مناسب شرکت‌کنندگان آن دوره طراحی و تدوین می‌شود؛ در نتیجه، همه به سهم خودشان از جلسات لذت می‌برند، چیزهایی یاد می‌‌گیرند و فرصت این را پیدا می‌کنند که نظراتشان را با بقیه به اشتراک بگذارند. فکر می‌کنم چیزی که این کلاس‌ها را از جلسات مشابه متمایز می‌کند، حرفه‌ای‌گری در گزینش فیلم‌ها، تدوین محتوا، و دقیق و بی‌طرفانه بودن آموزش فیلم دیدن و نقد فیلم است.

Hesam

حسام محمدزاده

سابقه‌ی حضور در ۴ دوره

دوره‌هایی منسجم و فکرشده. در جلسات تاریخ سینما، فشرده‌ای از سال‌ها علاقه، پی‌گیری و تحقیق درباره‌ی تاریخ سینما را از حسین معززی‌نیا یاد می‌گیریم. وقتی از این جلسات بیرون می‌آییم، عذاب وجدان می‌گیریم که چه‌قدر فیلم خوب ندیده داریم. امتیاز دیگر دوره‌های تاریخ سینما این است که سکانس‌های کمتر دیده‌شده از فیلم‌ها هم پخش می‌شود که کمک مؤثری است برای درک بهتر مطالب گفته‌شده در پرزنتیشن اصلی هر جلسه.

محسن مجنون

سابقه‌ی حضور در ۱۰ دوره

فیلم زیاد می‌دیدم. سلیقه‌ی سینمایی بدی نداشتم از سال‌ها پیش، ولی دانش تئوری، نه آن‌قدرها! تا این‌که به تورنتو نقل مکان کردم و طبعاً از اولین فعالیت‌ها، تلاش برای یافتن یک گروه خوب بود که بتوان همراه‌شان فیلم دید. و تورنتو است دیگر! یافتم: جلساتی هفتگی در دانشگاه تورنتو، با تم‌های خاص در هر فصل؛ دوازده فیلم عاشقانه، دوازده فیلم شرق دور… ناگهان، دوازده فیلم با روایت غیرخطی! گفتند پروپوزال این دوره را حسین معززی‌نیا طراحی کرده که منتقد برجسته‌ی سینماست! در اولین جلسه، از میزان تسلطش بر محتوا و از توانایی‌اش در ارائه‌ی مطلب، بهت‌زده شدم. انگار گمشده‌ام را یافته بودم! با حسین معززی‌نیا یاد گرفتم «دقیق فیلم ببینیم». یاد گرفتم هر فیلم، منطق و قاعده‌ای دارد که از آن طریق می‌توان به‌راحتی وارد دنیایش شد. یاد گرفتم داستان خوب، اجرای بی‌نقص، یا خلاقیت و نوآوری به‌تنهایی برای ساختن یک فیلم خوب کافی نیست. تئوری‌های نقد فیلم را، عصاره‌ی تاریخ سینما را، شباهت‌ها و تفاوت‌های بین دوره‌ها را، ارتباط بین فرهنگ‌ها و تجربه‌های سینمایی را با هم دوره کردیم. ارائه‌های بی‌نقص حسین معززی‌نیا در کمک به گشودن درهای دریافت فیلم، لذت بودن در این جلسه‌ها را دو چندان می‌کند. به اینها اضافه کنید دقت به جزئیات فیلم، نقطه‌گذاری‌ها و قرینه‌سازی‌ها را، و آموختن این که در فیلم کشف کنیم و از کشف‌های‌مان لذت ببریم. بیراه نیست بگویم از لحظه‌لحظه‌ی تک تک این جلسه‌ها سرشار از لذت شدم و همین باعث شده که در طول هفته، چشم انتظار یکشنبه عصرها باشم؛ این یکشنبه‌های دوست‌داشتنی.

هادی مشگی

سابقه‌ی حضور در ۴ دوره

در ۱ سال گذشته در ۴ دوره از کلاس‌های آموزشی حسین معززی‌نیا شرکت کردم و بی‌شک بهترین تجربه‌های فیلم دیدن را در این یک سال داشتم. سینما مثل هر هنر دیگر، ساختار و منطق منسجمی دارد که در یک بستر تاریخی شکل گرفته و لازمه‌ی درک فیلم و وارد شدن به دنیای آن، یادگیری قواعد واصول آن است. این قواعد از کارگردانی و فیلم‌نامه، تا نقاط عطف و ایده‌ی ناظر فیلم‌ها و بسیاری از مفاهیم مربوط به تاریخ سینما در این دوره‌ها  تدریس می‌شود. سطح بالای دانش و آگاهی حسین معززی‌نیا از سینما، نحوه‌ی تدریس، انسجام مطالب ارائه‌شده در هر جلسه، و جو دوستانه‌ی کلاس‌ها لذت یادگیری و فیلم دیدن را صدچندان می‌کند.

نبی خادم

سابقه‌ی حضور در ۷ دوره

از ۱۵-۱۶ سالگی که با سینما آشنا شدم، فیلم دیدن، همیشه برایم لذت‌بخش‌ترین و جدی‌ترین کار دنیا بوده. لذت‌بخش بوده چون همیشه مسحور جادوی سینما شده‌ام، جدی بوده چون بیش از هر کار دیگری از آن آموخته‌ام و از من انسان بهتری ساخته. در طی سال‌های مکاشفه در فیلم‌ها همیشه به دنبال این بودم پلی بسازم تا لذت جادویی هر فیلم را به کامل‌ترین شکل ممکن به تجربه‌ی بشری نابی وصل کند که هنرمند سعی در به اشتراک گذاشتنش با من داشته. برای ورود به دنیای مفاهیم درون فیلم، چاره‌ای جز مطالعه و یادگیری «زبان فیلم» نیست. حسین معززی‌نیا از معدود منتقدانی است که طی سال‌ها، تلاشی متعهدانه در درک زبان فیلم‌ها با دوری از تفسیر آنها به خرج داده. خود فیلم، ظاهر، و اجزای یک فیلم، موضوع اصلی جلسات «فیلم دیدن با حسین معززی‌نیا»ست، یا به‌عبارت دیگر «همونی که توی فیلم بود»! معززی‌نیا در این دوره‌ها در وهله‌ی اول یاد می‌دهد که چطور اجزای فیلم‌ها را دقیق ببینیم تا از آنها بیشتر لذت ببریم، سپس می‌آموزد که چگونه اجزای شکل‌دهنده‌ی یک فیلم را مثل کلمات یک زبان درک کنیم، و در نهایت متوجه ذهنیت خالق فیلم و نوع برداشت او از زندگی و انسان شویم. بعد از تماشای هر فیلم، با بیان شیوا کمک می‌کند پلی بسازیم که بارها و بارها بتوانیم مسیر بین فرم و محتوای فیلم را طی کنیم. در کویر مهاجرت، این دوره‌های آموزشی فرصت مغتنمی است که مانند واحه‌ای وسط خشکی، گرمایی از حضور در جمعی نازنین و جرعه‌ای از دانش سینما نصیب‌مان می‌کند.

شیدا عطری‌نژاد

سابقه‌ی حضور در ۸ دوره

اولین روزی که در دوره‌ی «مبانی درک فیلم» شرکت کردم، برایم دور از ذهن بود که حدود سه سال از آن روز بگذرد و من همچنان مشتاق و مبتلا به این کلاس‌ها باشم! این تردید را داشتم که نکند آشنایی و شناخت این همه اصول و قواعد، تجربه‌ی حسی‌ام از مواجهه با فیلم به‌عنوان یک اثر هنری را تحت‌الشعاع قرار بدهد‌. به‌همراه بقیه، اوایل به این جمع‌بندی رسیده بودیم که از این تجربه به‌عنوان «تربیت سلیقه» اسم ببریم‌. کمی زمان لازم بود تا بتوانیم هضمش کنیم‌. برای کسی مثل من که داشت قدم به قدم جلو می‌رفت، دوره‌ها خوب و به‌جا طراحی می‌شد‌‌. انتخاب موضوعات کلیدی و کاربردی، دقت و وسواس در جمع‌آوری مطالب، و تمرکز و تسلط حسین معززی‌نیا بر سینما و فیلم و ادبیات تا مباحث پیرامون فلسفه‌ی هنر، زیبایی‌شناسی و حتی حوزه‌ی اندیشه، باعث شد هیچ جور نشود دوره‌ای را جا گذاشت‌. به دوره‌ی تحلیل سکانس به سکانس فیلم پدرخوانده که رسیدیم، تازه فهمیدم گذراندن دوره‌های «زبان سینما»، «تاریخ سینما»، «شیوه‌های روایت» و «دقیق فیلم ببینیم» چه‌قدر کمک کرده فیلم‌ها را درست‌تر ببینم، بهتر درک کنم و از تماشا، لذت بیشتری ببرم‌. حالا فکر می‌کنم موفق شده‌ام تا حدی سلیقه‌ام را تربیت کنم‌.

Bahare

بهاره تهرانی

سابقه‌ی حضور در ۹ دوره

تعطیلات سال نوی میلادی است؛ زنگ زده‌ام به یکی از دوستانم در کشوری دیگر برای حال و احوال. می‌گوید: «یکشنبه عصر زنگ زدی که! مگه کلاس فیلم‌بینی نداری؟!» حالی‌اش می‌کنم که کلاس ما، مثل بقیه‌ی جاها در تعطیلات دایر نیست. می‌خندد و می‌گوید: «آخه تو همون‌طوری که مسیحی‌های مؤمن هر یکشنبه صبح می‌رن کلیسا، کلاس یکشنبه عصرت ترک نمی‌شه…»! می‌خندم به حرفش، اما بی‌راه هم نمی‌گوید که کلاس‌های یکشنبه‌ی حسین معززی‌نیا، برای من و دوستانم تبدیل شده به آیینی دلنشین! به گمانم آن‌چه این دوره‌ها را تحسین‌برانگیز می‌کند، کیفیت بالای همه چیز، از انتخاب فیلم‌ها تا نحوه‌ی ارائه‌ی بحث در تک تک جلسات است. فیلم‌ها با دقت زیاد دست‌چین می‌شوند، مطالب نه تنها مرتبط با موضوع جلسه هستند، بلکه هوش‌مندانه به ایده‌ی اصلی دوره پیوند می‌خورند. در نهایت، گوش سپردن به تدریس دل‌پذیر حسین معززی‌نیا، در کنار جمعی صمیمی، لذت یادگیری مطالبی را که با زحمت زیاد گردآوری شده‌اند چند برابر می‌کند. اما همه‌ی این‌ها به کنار، ویژگی منحصر به فرد کلاس‌های حسین معززی‌نیا، عشق او به یاد دادن سینما و هنر است که فارغ از هر فیلم، موضوع هر جلسه یا هر دوره، در تمام لحظات کلاس جریان دارد… و همین عشق، دلیلی است که من و دوستانم، بی‌صبرانه منتظر یکشنبه‌عصرها بمانیم تا دور هم جمع شویم و هزارباره ایمان بیاوریم به معجزه‌ی سینما و هنر!

گلنوش صدق‌روحی

سابقه‌ی حضور در ۲ دوره

همیشه این میل را داشتم که وقتی فیلمی می‌بینم «منظور» سازنده‌ا‌ش را بفهمم. به‌خصوص فیلم‌هایی که لزوماً محتوای خاصی توی‌ آنها پیدا نمی‌کردم. در جلسات نقد فیلم حسین معززی‌نیا بود که فهمیدم «فرم» یعنی چه. و این‌که نظریه‌های نقد فیلم اعم از مارکسیسم، فمینیسم و غیره از کجا شروع شده‌اند و به کجا می‌روند. برایم جالب بود که همه‌ی کلمات و مفاهیم در جلسات اول برایم جدید بود و حس می‌کردم خیلی از آدم‌های شرکت‌کننده در کلاس، خودشان ‌در نقد فیلم و شناختن سینما صاحب دانش و سلیقه‌اند، اما آقای معززی‌نیا در فاصله‌ی بین سواد من تا دانش آنها، کلاس را ارزشمند و قابل استفاده برای همه می‌کرد. گاهی احساس می‌کردم انگار دارد فقط برای من توضیح می‌دهد، و گاهی سؤال من را بسیار دقیق‌تر از خودم برایم شفاف می‌کرد. چیزهای زیادی یاد گرفتم؛ هم از سینما و هنر فیلم تماشا کردن، و هم از روش تدریس و انتقال دانش سینما‌یی حسین معززی‌نیا.

گیتا امام

سابقه‌ی حضور در ۲ دوره

تماشای فیلم برایم همیشه مثل مصرف آرام‌بخش بود. از وقتی جوان بودم یا حتی دوران بچگی، پناهگاهی برای فرار از دنیای اطرافم بود. از آن‌جا که توی دنیا دنبال هرچه باشی سر راهت پیدا می‌شود، در جوانی با جمعی از بچه‌های سینمایی دوست شدم و یک‌جورهایی به آرزویم رسیدم؛ فیلم‌های خوب را می‌شناختند، هر هفته جلسه‌ی فیلم می‌گذاشتند و همیشه بعد از هر فیلم مجالی بود که راجع به فیلم‌ها حرف بزنیم. کم‌کم سلیقه پیدا کردم و علاقه‌مندتر از قبل شدم. نقد می‌خواندم و جشنواره می‌رفتم و… بعد از مهاجرت به کانادا، نیاز به مصرف دوباره‌ی «آرام‌بخش» در من بیشتر و بیشتر شد. و خدا را شکر که با حسین معززی‌نیا و کلاس‌هایش پیوند خوردم. معززی‌نیا را سال‌ها از طریق رسانه می‌شناختم. اما وقتی شرکت در کلاس‌ها را شروع کردم تازه فهمیدم نه حسین معززی‌نیا را می‌شناختم نه سینما را. گویی بعد از سال‌ها یک معلم مهربان، کار بلد و دلسوز پیدا شده که چراغی روشن کرده توی تونل تاریکی که سال‌ها داشتی درونش راه می‌رفتی. این روزها با حسین معززی‌نیا چنان به آن آرام‌بخش معتاد شده‌ام که گاهی خجالت می‌کشم از اصرار و التماسی که برای فاصله نیفتادن بین دوره‌های کلاس‌ها می‌کنم! حالا حرف پدرم را بهتر می‌فهمم که همیشه می‌گفت یا کاری را شروع نکن یا بهترین منبع را برایش پیدا کن.

error: Content is protected !!
به بالای صفحه بردن