کارنامه‌ی یک کارگردان

نقد فیلم بر مبنای تئوری مؤلف ـ ۷

مرور فیلم‌های بلند یک فیلم‌ساز: فدریکو فلینی

این یک دوره‌ی نقد فیلم است برای مکث روی دیدگاه و سلیقه‌ی یک سینماگر واحد.

دوره‌ای برای مرور دوران فیلم‌سازی یک کارگردان معتبر:

فیلم و رؤیا

مشهور است به سینماگر رؤیاساز. خاطرات، خیال‌ها و رؤیاها را در هم می‌آمیزد، ترکیبی می‌سازد که نامش شده سکانس‌های فلینی‌وار.

خالق چند شخصیت ماندگار

تعدادی از به‌یادماندنی‌ترین کاراکترهای تاریخ سینما به او تعلق دارند:‌ جلسومینای جاده، گوییدوی هشت‌ونیم، کابیریای شب‌های کابیریا و مارچلوی زندگی شیرین.

در خدمت و خیانت نئورئالیسم

کارش را با دستیاری در نوشتن و کارگردانی فیلم‌های نئورئالیستی آغاز کرد اما خیلی زود متهم شد که خلاف مسیر نئورئالیسم در حرکت است.

مرز واقعیت و خیال

آدم‌های فیلم‌هایش رؤیابین، خوابگرد و هپروتی‌اند. یک پا در دنیای واقعی دارند و یک پا در دنیایی خیالی. آدم‌های دنیای نمایش‌اند حتی اگر حرفه‌شان این نباشد.

یک سینماگر مدرن

ورود سینما به دوران مدرن را بدون مطالعه‌ی آثار فلینی نمی‌شود درک کرد. او یک‌تنه صاحب بخش بزرگی از دارایی‌های این دوره‌ی سینماست.

در این دوره ۶ فیلم دیده می‌شود که شامل منتخبی از آثار فلینی است:

Federico Fellini

1952

Federico Fellini

1954

Federico Fellini

1957

Federico Fellini

½8

Federico Fellini

Federico Fellini

1973

روش تحلیل فیلم در این دوره

نقد فیلم

ابتدا فیلمی که دیده شده به‌طور کامل تحلیل می‌شود و درباره‌ی جزئیاتش صحبت می‌شود.

پی‌گیری مسیر فیلم‌ساز

در ادامه، نشانه‌های مشترک در دنیای ذهنی فیلم‌ساز و هم‌چنین، تداوم دغدغه‌های تکنیکی‌اش مورد بحث قرار می‌گیرد.

مدت زمان هر جلسه: ۲ ساعت

علاوه بر تحلیل فیلمی که دیده شده به کل کارنامه‌ی فیلم‌ساز نیز خواهیم پرداخت، در انتها، پرسش و پاسخ انجام می‌شود.

error: Content is protected !!
پیمایش به بالا