پا به دنیای آدم‌بزرگ‌ها

نقد فیلم بر مبنای یک تم ـ ۳

قصه‌‌هایی درباره‌ی بچه‌هایی که دیگر کودک نیستند؛ در آستانه‌ی دنیای بزرگسالی ایستاده‌اند.

این یک دوره‌ی نقد فیلم است بر اساس پی‌گیری یک تم در ۱۲ فیلم متفاوت:

سینماگران مختلف، بزرگ‌ترین تحول فردی هر انسان، یعنی خروجش از معصومیت کودکی را چطور به نمایش گذاشته‌اند؟

یک مجموعه فیلم بحث‌برانگیز

تعدادی از فیلم‌هایی که در چند دهه‌ی اخیر به مسئله‌ی گذر از کودکی و مواجه‌شدن با تبعات بلوغ پرداخته‌اند، بسیار جلب توجه کرده‌اند.

بلوغ جسمی، بلوغ ذهنی

کودکان ممکن است به‌طور عادی متوجه تحولات بدن‌شان شوند و ناگهان جهان تازه‌ای مقابل‌شان ببینند، ممکن است رنج‌هایی در دنیای بیرون، آنها را بالغ کند.

زندگی برزخی

خداحافظی با ساده‌دلی کودکانه و آشنایی با قواعد سفت و سخت دنیای آدم‌بزرگ‌ها، به‌سرعت اتفاق نمی‌افتد؛ تدریجی است. یک دوره‌ی برزخی دارد.

تغییر زاویه دید

در اغلب فیلم‌ها، کاراکتر کودک یا نوجوان یکی از عناصر تزئینی صحنه است. گوشه‌ای نشسته. دنیای اثر متعلق به بزرگ‌ترهاست. اما در این فیلم‌ها، زاویه دید عوض می‌شود تا دنیای بزرگ‌ترها را جور دیگر ببینیم.

قصه‌ی دخترها، قصه‌ی پسرها

فیلم‌هایی که «پسرانگی» را روایت می‌کنند تفاوت‌هایی دارند با فیلم‌هایی که «دخترانگی» را روایت می‌کنند. هم در طراحی درام و هم در نوع اجرا.

برای پی‌گیری این تم در فیلم‌های متفاوت، هر جلسه، ابتدا یک فیلم نمونه‌ای دیده می‌شود.

در اولین نوبت برگزاری این دوره، ۱۲ فیلم زیر را خواهیم دید:

Alfonso Gomez-Rejon

2015

Noah Baumbach

2005

Cameron Crowe

2000

Richard Linklater

2014

Andrea Arnold

2009

Debra Granik

Jason Reitman

2007

Greta Gerwig

2017

Ladj Ly

2019

François Truffaut

1959

John Ford

1941

John Boorman

1987

بحثی که بعد از تماشای هر فیلم، پی‌گیری می‌شود:

شکل روایی این فیلم‌ها

آیا همه‌ی این فیلم‌ها دیدگاه قهرمان نوجوان‌شان را پی‌گیری می‌کنند و وقایع از زاویه دید او روایت می‌شود، یا ممکن است به‌اقتضای ضرورت‌های درام، تغییر مسیر دهند؟

دیدگاه متفاوت

آیا بدعت‌های روایی و ساختاری در هر فیلم با طرح دیدگاهی تازه درباره‌ی مضمون ورود به بزرگسالی همراه شده یا لزوماً دیدگاهی نامتعارف در فیلم دیده نمی‌شود؟

انتخاب‌های ژانری

آیا همه‌ی این دسته فیلم‌ها ناگزیرند از قراردادهای دو ژانر ملودرام یا رمانس تبعیت کنند، یا می‌شود به این مضمون در چارچوب ژانرهای دیگر هم پرداخت؟

سهم زنانگی، سهم مردانگی

دست‌مایه‌های هر فیلم تا چه حد متکی است به مسئله‌ی بلوغ جسمی و تبدیل شدن یک کودک به زن یا مردی که وارد دوقطبی جنسیتی‌ اجتماعی شده است؟

مدت زمان هر جلسه: ۲ ساعت

ابتدا فیلمی که دیده شده نقد می‌شود، سپس به اشتراک‌ها یا تفاوت‌های ساختاری و تماتیک میان هر فیلم با دیگر فیلم‌های دوره اشاره می‌کنیم، و در انتها پرسش و پاسخ برگزار می‌شود یا حاضران در جلسه، دیدگاه خودشان را بیان می‌کنند.

شیوه‌ی ثبت نام برای ترم بهار ۲۰۲۱

ساکنان کانادا می‌توانند مبلغ ۱۸۰ دلار به آدرس hossein.moazezinia@gmail.com ای‌ترنسفر کنند. ساکنان دیگر کشورها می‌توانند برای واریز به Pay Pal از همین آدرس ای‌میل استفاده کنند. لطفاً پس از واریز، شماره تلفن و آدرس ای‌میل‌تان را به همین آدرس ای‌میل ارسال کنید و مشخص کنید برای کدام دوره ثبت نام کرده‌اید.

error: Content is protected !!
به بالای صفحه بردن