کارنامه‌ی یک کارگردان

نقد فیلم بر مبنای تئوری مؤلف ـ ۴

مرور فیلم‌های بلند یک فیلم‌ساز: میشائیل هانکه

این یک دوره‌ی نقد فیلم است برای مکث روی دیدگاه و سلیقه‌ی یک سینماگر واحد.

دوره‌ای برای مرور دوران فیلم‌سازی یک کارگردان معتبر:

پس از جنگ

سال‌های نوجوانی‌اش در دوران پس از جنگ جهانی دوم گذشته؛ بازسازی تدریجی اروپا و سربرآوردن از خاکستر جنگ را دیده

می‌خواهد بداند سینما چیست

قبل از شروع به فیلمسازی، در نقد فیلم، تئاتر، تلویزیون، ‌فلسفه و روان‌کاوی تجربیاتی کرده. فلسفه می‌خوانده ولی از دانشگاه خارج می‌شده تا به سینما برود.

محصولات رسانه

آدم‌های فیلم‌هایش محصول رسانه‌اند؛ هم در رسانه یا با رسانه کار می‌کنند، هم مصرف‌کننده‌ی رسانه‌اند: دائم در خانه‌شان تلویزیون می‌بینند یا فیلم ویدئویی

ابهام به‌عنوان یک استراتژی

می‌گوید خودم هم پاسخی برای پرسش‌های پاسخ‌داده‌نشده‌ی فیلم‌هایم ندارم چون فیلم می‌‌سازم برای دعوت به فکر کردن به همین پرسش‌ها.

آزار تماشاگر

موقع تماشای فیلم‌هایش نمی‌شود فاصله‌ی همیشگی را حفظ کرد؛ می‌خواهد ما آزار ببینیم تا همزمان با کناره‌گیری از باورپذیری سنتی به درک تازه‌ای از باورپذیری برسیم.

در این دوره ۶ فیلم تحلیل خواهد شد که شامل مهم‌ترین آثار کارنامه‌ی هانکه است:

Michael Haneke

1989

Michael Haneke

1997

Michael Haneke

2005

Michael Haneke

2009

Michael Haneke

2012

روش تحلیل فیلم در این دوره

نقد فیلم

ابتدا فیلمی که دیده شده به‌طور کامل تحلیل می‌شود و درباره‌ی جزئیاتش صحبت می‌شود.

پی‌گیری مسیر فیلم‌ساز

در ادامه، نشانه‌های مشترک در دنیای ذهنی فیلم‌ساز و هم‌چنین، تداوم دغدغه‌های تکنیکی‌اش مورد بحث قرار می‌گیرد.

مدت زمان هر جلسه: ۲ ساعت

در این دوره، علاوه بر فیلم انتخاب‌شده در هر جلسه،‌ به نکاتی درباره‌ی دیگر فیلم‌های کارگردان هم اشاره می‌شود، در پایان جلسه، پرسش و پاسخ درباره‌ی فیلم یا کل کارنامه‌ی فیلم‌ساز نیز خواهیم داشت.

شیوه‌ی ثبت نام برای تکرار این دوره

هنوز زمان تکرار این دوره مشخص نشده. به‌محض قطعی‌شدن برنامه، لینک ثبت نام فعال خواهد شد.

error: Content is protected !!
پیمایش به بالا