سبک در سینما

نظریه‌ی فیلم ـ ۴

مروری بر کارکردهای «سبک» در ساختار یک فیلم سینمایی

این سومین دوره‌ی شرح قواعد و مبانی نقد نئوفرمالیستی است؛

دوره‌ای برای آموختن مفهوم سبک و دامنه‌ی دلالت‌هایش در سینما.

منظور از سبک چیست؟

عناصر سبکی یعنی همه‌ی آن‌چه در هر فیلم، توسط تکنیک‌های سینمایی خلق می‌شود؛ مجموعه تکنیک‌های بصری و صوتی.

عناصر سبکی به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

همه‌ی آن‌چه در قاب تصویر می‌بینیم (به‌اضافه‌ی فضای خارج از قاب) دسته‌ی اول را شامل می‌شود و هر آن‌چه می‌شنویم، دسته‌ی دوم را.

ضرورت آشنایی با کارکرد سبک چیست؟

بخشی از ساختمان روایی هر فیلم به رابطه‌اش با سبک وابستگی پیدا می‌کند. سبک در یک فیلم سینمایی می‌تواند «فضا» و «زمان» را به‌طور مستقل خلق کند.

فضای خارج از قاب چطور تحلیل می‌شود؟

آن‌چه کارگردان در زمان تقطیع نماها (دکوپاژ) انجام می‌دهد در پیوند با میزانسن، دیدگاه مشخصی برای تماشاگر می‌سازد که فضای بیرون قاب را هم شامل می‌شود.

هدف نهایی از تحلیل سبک چیست؟

این‌که بدانیم فیلم‌ساز چه تصمیم‌هایی در انتخاب تکنیک‌ها گرفته و چرا چنین تصمیم‌هایی گرفته.

تفاوت سبک با تکنیک چیست؟

استفاده‌ی آگاهانه، انتخاب‌شده و تکرارشونده‌ی تکنیک‌های سینمایی را سبک (Style) می‌نامیم.

Understanding Style in Cinema

برای فراگیری تعاریف بالا، هر جلسه ابتدا فیلمی نمایش داده می‌شود که ارتباط دارد با مبحث اصلی هر جلسه.

فهرست فیلم‌ها به این ترتیب است:

Godfrey Reggio

1982

Orson Welles

1941
Sansho the Bailiff

Kenji Mizoguchi

Zhang Yimou

1991

Wes Anderson

2014

Joel Coen, Ethan Coen

1996

Stanley Kubrick

1980

Alfred Hitchcock

1960

John Cassavetes

1974

Martin Scorsese

1980

Francis Ford Coppola

1974

Paul Thomas Anderson

2007

سرفصل‌هایی که بعد از تماشای هر فیلم، پی‌گیری می‌شود:

پی‌گیری کارکرد سبک در قاب‌بندی

بخشی از تسلط ما بر مباحث سبکی با شناختن قواعد چیدن یک قاب و دنبال کردن اجزای میزانسن حاصل می‌‌شود.​

جایگاه تدوین در شکل دادن به سبک

تصمیم‌گیری درباره‌ی پیوند نماها چه تأثیری بر فضای خلق‌شده در هر قاب می‌گذارد؟

جنبه‌های مختلف میزانسن

میزانسن چه امکاناتی بابت انتخاب و کنترل در اختیار کارگردان قرار می‌دهد؟

ایده‌های بصری کارگردان

استفاده‌ی خاص از تکنیک‌هایی مثل حرکت دوربین، اسلوموشن، جامپ‌کات، فیداین فیداوت، دیزالو و… برای فضاسازی

مدت زمان هر جلسه: ۳ ساعت

ابتدا در بخش اول جلسه، مبحث سبکی مورد نظر ارائه می‌‌شود، بعد از ۱۰ دقیقه استراحت، فیلمی که دیده شده، از منظر تحلیل بر مبنای سبک مرور می‌شود. در انتها هم پرسش و پاسخ خواهیم داشت.

error: Content is protected !!
پیمایش به بالا