بندبازی میان عمارت‌های اروپایی

اسپایدرمن: دور از خانه ـ یان واتس

Spider-Man: Far from Home – 2019

دومین فیلم از سری سوم اسپایدرمن‌هایی که دارد در هزاره‌ی جدید تولید می‌شود، چند ماه پیش اکران شد و این روزها نسخه‌ی ویدئویی‌اش هم منتشر شده. این یکی بر عکس قبلی که بازگشت به خانه بود، دور از خانه است، چون پیتر پارکر از حضور در یک تور تفریحی ـ ‌علمی به دور اروپا استقبال کرده تا همراه هم‌کلاسی‌هایش برود گشت‌و‌گذار، و از شر مسئولیت‌های ابرقهرمانی‌اش خلاص شود، اما نیروهای شرور دست از سرش برنمی‌دارند و او را در ونیز، لندن و پراگ هم تعقیب می‌کنند. بنابراین قهرمان ما حالا ناچار است به جای بالا رفتن از آسمان‌خراش‌های نیویورک، وسط بناهای کهن شهرهای توریستی اروپایی ورجه وورجه کند.

اگر در جریان سوابق قضیه نیستید، توضیح بدهم که بعد از سه اسپایدرمنی که سام ریمی ساخت با بازی توبی مگوایر، دو قسمت را هم مارک وب کارگردانی کرد با بازی اندرو گارفیلد که می‌شود گفت شکست تمام‌عیاری بودند و متوقف شدند تا این‌دفعه یان واتس به‌عنوان کارگردان انتخاب شود و تام هالند، نقش پیتر پارکر/ اسپایدرمن را بازی کند. این مجموعه‌ی سوم گرچه کیفیت سه‌گانه‌ی سام ریمی را ندارد، اما آن‌قدر هم بد نیست که شکست به حساب بیاید و به گواه نماهای پایانی فیلم جدید، تولید سومین قسمتش هم به‌زودی شروع خواهد شد.

Tom Holland in Spider-Man: Far from Home

اسپایدرمن: دور از خانه با در نظر گرفتن این‌که تونی استارک (آیرن‌من) زنده نیست (بعد از وقایع فیلم انتقام‌جویان: پایان بازی) و نمی‌تواند مثل فیلم قبلی به پیتر کمک کند ساخته شده، و بنابراین اختیار کار با خیال راحت به دست تین‌ایجرها سپرده شده. دنیای فیلم و روند حوادث، نوجوان‌پسندتر از همیشه است و کاملاً واضح است که مارول قصد دارد حالا که بقیه‌ی محصولاتش از جمله اونجرز، زیادی تیره و خشن شده‌اند، اسپایدرمن را برای بچه‌هایی بسازد که تازه دارند با دنیای کامیک‌بوک‌ها آشنا می‌شوند و شاید هم بد نباشد اولین تصورشان از این سوپرهیروی کم‌سن‌و‌سال و سر به هوا با همین مجموعه‌ی جدید شکل بگیرد.

اما حتی با همین تصور هم، ضدقهرمان این فیلم جدید زیادی ساده و معمولی است و قبل از آن‌که تماشاگر را درگیر کند و به نظر برسد شکست‌دادنش کار سختی است، نابود می‌شود و می‌رویم سراغ مقدمات شکل‌گیری ضدقهرمان بعدی در فیلم سوم. می‌شود درباره‌ی همه‌ی مشکلات فیلم، غرهای منتقدانه زد اما در شرایطی که فیلم با همین کم‌و‌کسری‌هایش هم یک میلیارد و دویست میلیون دلار فروخته، دیگر موضوع اصلی این می‌شود که کمپانی مارول، امسال با مجموعه محصولاتش چه رونق کم‌سابقه‌ای به سالن‌های دنیا در قاره‌های مختلف داده است.

امتیاز از ۵ ستاره: ★★

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!
پیمایش به بالا