کی قرار است بازنشسته شود استاد؟

مستند دیگری درباره‌ی باب دیلن ـ مارتین اسکورسیزی

Rolling Thunder Revue: A Bob Dylan Story by Martin Scorsese – 2019

فیلم مستندی که اخیرا روی نت‌فلیکس قرار گرفته به نام Rolling Thunder Revue: A Bob Dylan Story by Martin Scorsese و همان‌طور که از اسمش پیداست درباره‌ی باب دیلن است و سازنده‌اش هم آقای اسکورسیزی، در یک کلام، فیلم شگفت‌انگیزی است.

شگفتی اول به راش‌هایی مربوط است که از یک تور موسیقی در سال ۱۹۷۵ به دست آمده و همان‌ها بهانه‌ی این شده که اسکورسیزی برای دومین بار، یک فیلم مستند درباره‌ی باب دیلن بسازد. این راش‌ها، تصویر غریبی از حال و هوای نیمه‌ی دهه‌ی ۱۹۷۰ می‌سازند. تصویر آدم‌های شوریده و یاغی آن سال‌ها بعد از گذشت چهار دهه، تکان‌دهنده است.

شگفتی دوم به مصاحبه‌های خوبی برمي‌گردد که در زمان معاصر با تعدادی از همان آدم‌ها از جمله باب دیلن انجام شده که به نکته‌های تازه‌ای اشاره می‌کنند و آن‌وقت اینها در پیوند با آن راش‌ها یک تابلوی جذاب از وضعیت جامعه، آدم‌ها، سیاست، روابط بین هنرمندان و کلیت فرهنگ آن ایام شکل داده است.

شگفتی سوم آدمی است به نام مارتین اسکورسیزی. این فیلم همان‌قدر که درباره‌ی شخصیت‌های جلوی دوربین است درباره‌ی خود او هم هست: تصورش را بکنید آدمی در ۷۷ سالگی آن‌قدر ذوق، انرژی و ایده دارد که از میان این راش‌ها به‌سرعت چنین فیلم جذابی بسازد، همه‌ی این آدم‌ها را مقابل دوربین بنشاند و این گفت‌وگوهای دقیق را ضبط کند، هم‌زمان فیلم داستانی تازه‌اش یعنی ایرلندی را آماده‌ی نمایش کند، درگیر دو سریال تلویزیونی و دو پروژه‌ی سینمایی دیگر هم باشد، متولی تعدادی گردهمایی سینمایی، تصحیح فیلم‌های کلاسیک، سخنرانی در محافل آکادمیک سینما و ده جور کار دیگر هم بشود! کی قرار است بازنشسته شود استاد؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!
پیمایش به بالا