یک فیلم زنانه

کفرناحوم ـ نادین لبکی

Capernaum – 2018

کفرناحوم، فیلم تازه‌ی خانم نادین لبکی، فیلم‌ساز و بازیگر لبنانی، از آن دسته فیلم‌هاست که به‌دلیل داستان ملتهب و متأثرکننده‌اش می‌تواند واکنش‌هایی کاملاً متفاوت در بین بیننده‌ها برانگیزد. ممکن است عده‌ای عمیقاً تحت تأثیر قرار بگیرند، گروهی آزار ببینند، بعضی‌ها هم درباره‌ی نوع نگاه فیلمساز به مقوله‌ی خانواده، رابطه‌ی والدین با فرزندان، واکنش‌های جامعه و ارتباط همه‌ی اینها با سیاست، تعبیر و تفسیرهای ضدونقیضی ارائه دهند.

اما فارغ از این نوع موضع‌گیری‌ها، فیلم در اجرا شگفت‌انگیز است. منظورم از اجرا همه‌ی آن‌چه است که در ساختمان فیلم می‌‌بینیم: طراحی فیلمنامه بر اساس رفت‌و‌برگشت میان فلاش‌بک‌ها و نحوه‌ی فاش کردن اطلاعات در سکانس‌های مختلف، انتخاب بازیگرها، بازی دو کودک فیلم، تمهیداتی که صرف طراحی رنگ، نور و نوع حرکت‌های دوربین‌ شده، کارگردانی منضبط و در مواردی حیرت‌انگیز (چند صحنه از بازی دو کودک فیلم واقعاً تکان‌دهنده است) که ریتم را در فیلمی نسبتاً طولانی با ظرافت کنترل می‌کند، و توجه به جزئیاتی که بدون درشت‌گویی‌های معمول فیلم‌هایی انجام می‌شود که دغدغه‌ی صدور پیام‌های اخلاقی متعهدانه دارند.

کفرناحوم یک فیلم زنانه به‌معنای درست و تحسین‌برانگیز کلمه است که نگاه زنانه را صرف همان ظرافت‌هایی می‌کند که به‌ندرت برای دنیای مردانه قابل درک است. و از همین منظر است که به یاد می‌‌ماند.  

امتیاز از ۵ ستاره: ★★★

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!
پیمایش به بالا