فرش قرمز برای تماشاگر

حال‌و‌هوای روزهای ابتدایی جشنواره‌ی تورنتو (تیف)

پوستر رسمی دوره‌ی ۴۴ جشنواره‌ی تورنتو

چهل‌و‌چهارمین دوره‌ی جشنواره‌ی تورنتو (تیف) از پنجشنبه آغاز شده و الان سومین روزش در حال برگزاری است. طبق معمول، استقبال تماشاگران چشم‌گیر است و صف‌های شلوغ و چندلایه جلوی سالن‌ها تشکیل می‌شود.

حال‌و‌هوای تیف این تفاوت اساسی را با جشنواره‌های اروپایی دارد که در شکل اجرا و جزئیات ظاهری چندان نخبه‌گرا نیست، در قید و بند آن نوع فرش قرمزهای مجلل کن و برلین نیست و در عمل، به تماشاگران عادی بیشتر بها می‌دهد تا نخبه‌ها و کارشناس‌های سینمایی. البته برای دست‌اندرکاران رسانه و اهل سینما کارت‌های جداگانه‌ای صادر می‌شود و سانس‌های ویژه‌ی آنها هم تدارک دیده شده، ولی نه به‌شکلی که حضورشان بیش از دیگر تماشاگران به چشم بیاید.

منطقه‌ی برگزاری جشنواره در مرکز شهر تورنتوست، کمی بالاتر از دریاچه‌ی اونتاریو، در ساختمانی که در خیابان کینگ واقع شده و نامش TIFF Bell Lightbox است؛ مرکزی که در همه‌ی سال دایر است، برنامه‌ی منظم نمایش فیلم دارد در سینماتکی که فعال است و مجموعه‌های خوبی برای سینمادوستان تدارک می‌بیند. چند سالن نمایش و مجتمع سینمایی در خیابان‌های اطراف این ساختمان هم در روزهای جشنواره به «تیف» می‌پیوندند تا ظرفیت نمایش، افزایش پیدا کند.

این دوره از جشنواره در چند بخش برگزار می‌شود شامل Wavelengths، Discovery، Gala Presentations، Contemporary World Cinema، Short Cuts، Special Presentations، Masters، OLG Dream Deck، TIFF Docs، Festival Street، Platform، Primetime، Midnight Madness و TIFF Cinematheque. نزدیک به ۴۰۰ فیلم در این بخش‌ها نمایش داده می‌شود در حدود ۴۰ سالن سینما.

درباره‌ی فیلم‌هایی که در این چند روز دیده‌ام و فیلم‌های روزهای آینده همین‌جا برای‌تان خواهم نوشت. فعلاً جدول ستاره‌ها و تعدادی عکس ببینید برای آشنایی با فضای جشنواره:

جدول ارزش‌گذاری من تا پایان روز دوم
این‌جا ابتدای محدوده‌ای از خیابان کینگ است که در روزهای ابتدایی جشنواره کاملاً بسته می‌شود و فضای خیابان در اختیار جشنواره قرار می‌گیرد. لوگوی جشنواره را هم در ابتدای خیابان قرار می‌دهند.
شبکه‌های مختلف تلویزیونی از کانادا و آمریکا در فضای مهیاشده در خیابان کینگ مستقر می‌شوند.
از نشانه‌های متفاوت بودن جشنواره یکی هم چنین موقعیت‌هایی است: بساط فروش میوه‌های تازه که از منطقه‌ی نیاگارا آورده‌اند.
این منطقه با نرده‌هایی جدا شده برای برگزاری مراسم فوتوکال و ورود ستاره‌ها به سالن نمایش.
پوستر فیلم‌ها در مقابل ورودی ساختمان اصلی جشنواره
صف مقابل سالن نمایش فیلم فانوس دریایی
اولین شماره از نشریه‌ی Screen که ویژه‌ی جشنواره منتشر می‌شود. منتقدان این نشریه به فیلم‌ها ستاره می‌دهند. جدول این نشریه را در روزهای آینده این‌جا خواهید دید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!
پیمایش به بالا