عاشقانه‌های غریب

نقد فیلم بر مبنای یک تم ـ ۱

تاریخ سینما مملو از فیلم‌های عاشقانه است، اما بعضی عاشقانه‌ها، غیرمنتظره و غریبند

این یک دوره‌ی نقد فیلم است بر اساس پی‌گیری یک تم در ۱۲ فیلم متفاوت:

سینماگران مختلف چه نگاهی به روابط عاشقانه‌ی غیرعادی و نامتداول دارند؟

آیا «عشق» تعریف ثابتی دارد؟

رابطه‌ی عاشقانه را پیوندی صمیمانه و پرحرارت می‌دانیم بین دو انسان که شدتش در حدی است که دو نفر را همیشه مشتاق هم‌جواری نگه می‌دارد.

قصه‌های عاشقانه

ساختن رابطه‌ی عاشقانه میان شخصیت‌های داستانی، احتمالاً آشناترین الگوی قصه‌پردازی در تاریخ بشر است؛ راهی برای نزدیک کردن کاراکترها.

فیلم عاشقانه در جایگاه یک ژانر

فیلمی را یک «رمانس» خالص می‌دانیم که کشمکش اصلی ساختار روایی‌اش، متکی به فراز و نشیب رابطه‌ی عاشقانه‌ی دو شخصیت باشد.

عاشقانه‌های متعارف

الگوی آشنای فیلم عاشقانه، همان قراردادهای رایج در فیلم‌هایی است مثل بربادرفته، کازابلانکا، قصه‌ی عشق و دکتر ژیواگو؛ الگویی رومئو و ژولیت‌وار.

عشق هپروتی

گرایشی وجود دارد که تأکید می‌کند بر جنبه‌ی ذهنی و هذیانی عشق. این‌که شاید عاشق، مشغول ساختن تصویری خیالی از معشوق شده است.

برای پی‌گیری این تم در فیلم‌های متفاوت، هر جلسه، ابتدا یک فیلم نمونه‌ای دیده می‌شود.

در اولین نوبت برگزاری این دوره، ۱۲ فیلم زیر را خواهیم دید:

Pedro Almodóvar

2002

Lee Chang-dong

2018

Christian Petzold

2020

Alfred Hitchcock

1958

Paul Thomas Anderson

2002

Woody Allen

1979

Hal Ashby

1971

François Truffaut

1962

Richard Linklater

2013

Richard Linklater

2004

Richard Linklater

1995

Michel Gondry

2004

بحثی که بعد از تماشای هر فیلم، پی‌گیری می‌شود:

شکل روایی این فیلم‌ها

آیا فیلم ابتدا از قواعد آشنای ژانر «رمانس» استفاده می‌کند تا بعد، مسیر دیگری در پیش بگیرد یا از همان ابتدا تن به قراردادهای مرسوم نمی‌دهد؟

دیدگاه متفاوت

آیا با وجود بدعت‌های روایی و ساختاری، دیدگاه فیلم درباره‌ی معنای عشق به ایده‌های رایج نزدیک می‌شود یا سازندگان تلاش کرده‌اند دیدگاه کاملاً تازه‌ای طرح کنند؟

اختلاط‌های ژانری

فیلم‌های عاشقانه ممکن است به‌طور کامل طراحی‌شده بر الگوهای ژانری دیگر (مثلاً جنایی ـ ‌پلیسی) آغاز شوند.

سهم زن، سهم مرد

کهن‌الگوهای اسطوره‌ای، اغلب زن را موضوع عشق، و مرد را فاعل عشق دانسته‌اند. قصه‌های مدرن چطور؟

مدت زمان هر جلسه: ۲ ساعت

ابتدا فیلمی که دیده شده نقد می‌شود، سپس به اشتراک‌ها یا تفاوت‌های ساختاری و تماتیک میان هر فیلم با دیگر فیلم‌های دوره اشاره می‌کنیم، و در انتها پرسش و پاسخ برگزار می‌شود یا حاضران در جلسه، دیدگاه خودشان را بیان می‌کنند.

شیوه‌ی ثبت نام برای ترم‌های آینده

به‌محض مشخص‌شدن تاریخ تکرار این دوره لینک ثبت نام فعال خواهد شد.

error: Content is protected !!
پیمایش به بالا