کارنامه‌ی یک کارگردان

نقد فیلم بر مبنای تئوری مؤلف ـ ۱۰

مرور فیلم‌های بلند یک فیلم‌ساز: کوئنتین تارانتینو

این یک دوره‌ی نقد فیلم است برای مکث روی دیدگاه و رویکرد یک سینماگر.

دوره‌ای برای مرور دوران فیلم‌سازی یک کارگردان معتبر:

فرزند زمانه

اگر دار و دسته‌ی جوانان کایه‌دوسینما در ابتدای دهه‌ی ۱۹۶۰ نماینده‌ی سینمای زمانه‌ی خودشان به حساب می‌آیند، تارانتینو یک‌تنه مظهر تحولی بزرگ در ابتدای دهه‌ی ۱۹۹۰ است.

یک خوره‌ی فیلم

با لقب خوره‌ی فیلم شناخته می‌شود؛ جوانی که با کار کردن در یک ویدئوکلوب و تلاش برای معرفی فیلم‌های مناسب به مشتری‌ها کارش را شروع کرد؛ فیلم‌هایش ادامه‌ی همان دغدغه به نظر می‌رسند.

سینمای پست‌مدرن

اگر سینمای دهه‌ی ۱۹۹۰ را تحت عنوان «پست‌مدرن» تعریف می‌کنیم مهم‌ترین شاخصه‌ها را در آثار تارانتینو سراغ داریم. برای یافتن این پاسخ که «پست‌مدرنیستم در سینما یعنی چه» انتخابی جز مطالعه‌ی فیلم‌های او نداریم.

خشونت در سینما

فیلم‌هایش از مهم‌ترین مصداق‌های بحث دامنه‌ی مجاز نمایش خشونت در سینما محسوب می‌شود. خودش می‌گوید این بخشی از دنیای آثار اوست، هواداران موسیقی هوی‌متال از متصدی سالن درخواست نمی‌کنند لطفاً صدا را کم کن!

فیلم در فیلم

ارجاع‌های فراوان به تاریخ سینما خمیره‌ی فیلم‌هایش را شکل داده؛ انگار فیلم می‌سازد تا به موجودیت سینما ادای دین کند.

در این دوره ۸ فیلم دیده می‌شود که شامل همه‌ی آثار تارانتینوست جز یک فیلم:

Quentin Tarantino

Quentin Tarantino

Quentin Tarantino

1997

Quentin Tarantino

Quentin Tarantino

Quentin Tarantino

2009

Quentin Tarantino

Quentin Tarantino

Quentin Tarantino

2019

روش تحلیل فیلم در این دوره

نقد فیلم

ابتدا فیلمی که دیده شده به‌طور کامل تحلیل می‌شود و درباره‌ی جزئیاتش صحبت می‌شود.

پی‌گیری مسیر فیلم‌ساز

در ادامه، نشانه‌های مشترک در دنیای ذهنی فیلم‌ساز و هم‌چنین، تداوم دغدغه‌های تکنیکی‌اش مورد بحث قرار می‌گیرد.

مدت زمان هر جلسه: ۲ ساعت

علاوه بر تحلیل فیلمی که دیده شده به کل کارنامه‌ی فیلم‌ساز نیز خواهیم پرداخت، در انتها، پرسش و پاسخ انجام می‌شود.

شیوه‌ی ثبت نام برای ترم‌های آینده

این دوره تا الان یک نوبت برگزار شده. به‌محض برنامه‌ریزی برای تکرار، لینک ثبت نام فعال خواهد شد.

error: Content is protected !!
پیمایش به بالا