دقیق فیلم ببینیم ـ دوره‌ی دوم

دوره‌ی ۸ جلسه‌ای

تحلیل سكانس به سكانس ۲ فيلم: پدرخوانده | پدرخوانده ۲

این یک دوره‌ی پیشرفته است برای آموزش دقت به جزئیات در ساختمان یک اثر.

دوره‌ای برای مرور کامل یک فیلم، و حرکت قدم به قدم از فرم به محتوا:

دو فیلم استثنایی

توافق منتقد/ فیلمساز/ تماشاگر بر سر بزرگی دو فیلم پدرخوانده، موردی استثنایی در تاریخ سینماست.

کلاسیک اما مدرن

این دو فیلم از همه‌ی دستاوردهای سینمای کلاسیک استفاده کرده‌اند اما با رویکردی مدرن و حتی در مواردی آوانگارد.

تأثیرپذیری، تأثیرگذاری

این دو فیلم به‌شدت از سینمای پیش از خودشان تأثیر پذیرفته‌اند، اما پایه‌گذار قواعدی شده‌اند که حالا چند دهه است در سینمای معاصر، کلاسیک شده.

دوگانه‌ها در ساختار هر دو فیلم

هر دو فیلم بر تعدادی دوگانه‌ی مضمونی بنا شده‌اند که به‌تدریج، دوگانه‌های بصری و دراماتیک را هم شکل می‌دهند.

نقض تئوری مؤلف؟

پدرخوانده‌ها محصول نبوغ کاپولاست یا ماریو پوزو، گوردون ویلیس، بازیگرانش، آهنگسازش،‌ تهیه‌کننده‌اش یا...؟

بخت و اقبال

اتفاقات پیش‌بینی‌نشده و جنگ و دعواهای پشت صحنه تا چه حد باعث شکل‌گیری لحظات تحسین‌برانگیز فیلم‌ها شده؟

در این دوره فقط ۲ فیلم نمایش داده می‌شود، هر فیلم در طول ۴ جلسه تحلیل می‌شود:

The Godfather: Part II

Francis Ford Coppola

1974
The Godfather

Francis Ford Coppola

1972

روش تحلیل فیلم در این دوره

روش کار ذهن تحلیل‌گر

در اين دوره به‌شكل عملی توضيح داده می‌شود كه ذهن يك تحليل‌گر به چه شكل ساختمان يك فيلم سينمايی را آناليز می‌كند.

مرحله به مرحله

در جلسه‌ی اول، فیلم به‌طور كامل پخش می‌شود، سپس پلات فیلم پیاده می‌شود و ترتیب سكانس‌ها مشخص می‌شود.

ساختمان فیلم‌نامه

بحث از مرور فیلم‌نامه و پیدا کردن تمهیدات روایی پیش‌بینی‌شده روی کاغذ شروع می‌شود.

ساختار بصری

برای درک دلایل تصمیم‌های کارگردان در مرحله‌ی دکوپاژ، ساختار بصری فیلم سكانس به سكانس مرور می‌شود.

فیلم‌برداری، تدوین، موسیقی و بازی‌ها

به نقش مدیر فیلم‌برداری، تدوین‌گر، آهنگ‌ساز و بازیگران در شکل‌گیری دنیای فیلم اشاره می‌شود.

ارتباط فرم و محتوا

بحث نهایی این خواهد بود که چگونه ساختار فیلم ما را به سوی محتوا هدایت می‌کند و درنهایت، هر دو یکی می‌شوند. 

error: Content is protected !!
به بالای صفحه بردن