نظریه‌های نقد فیلم

نظریه‌ی فیلم ـ ۱

مروری بر ۱۲ نظریه‌ی معتبر و پرکاربرد برای تحلیل و تفسیر فیلم

در دهه‌های اخیر، چندین نظریه‌ی تحلیل و تفسیر فیلم در محافل علمی دنیا اعتبار یافته. هر نظریه‌پرداز یا منتقد به یکی از این نظریه‌ها گرایش دارد.

در این دوره، روی ۱۲ نظریه‌ی فراگیرتر مکث خواهیم کرد و هر جلسه، یکی را مرور می‌کنیم.

نظریه‌ی مؤلف

مؤلف در یک گروه فیلم‌سازی کیست؟ آیا نتیجه‌ی نهایی، حاصل کنترل خلاقه‌ی او بر کل پروسه‌ی تولید است و فیلم را باید حاصل نفوذ دیدگاه شخصی او بدانیم؟

نظریه‌ی اقتباس

فیلم‌هایی را که نسخه‌ی تغییریافته‌ی یک رمان، یک قطعه موسیقی، یک نمایشنامه یا هر منبع مستقل دیگر محسوب می‌شوند، چطور باید تحلیل کنیم؟

نظریه‌ی ژانر

ژانر چیست؟ به چه نوع فیلم‌هایی می‌گوییم «فیلم ژانر» و چرا برای نقد این دسته از فیلم‌ها باید به قواعد و قراردادهای ژانر توجه کنیم؟

نظریه‌ی فرمالیسم

وقتی می‌گوییم یک فیلم‌ساز «فرمالیست» است، او را ستایش می‌کنیم یا مشغول تقبیح آثارش شده‌ایم؟

نظریه‌ی مارکسیسم

مارکسیسم در یک کلام، یعنی توصیف تحولات اجتماعی بر مبنای عوامل اقتصادی. آیا فیلم‌ها را هم می‌شود بر این مبنا تحلیل کرد؟

نظریه‌ی رئالیسم

فیلم‌ساز رئالیست به شباهت تنگاتنگ با واقعیت بها می‌دهد. به نمایش جزئیات دقیق هر چیز یا هر صحنه پای‌بند است. این به نتیجه‌ی کارش ارزش می‌دهد؟

برای تشریح مبانی هر نظریه، هر جلسه فیلمی تحلیل می‌شود که نمونه‌ای به حساب می‌آید برای همان نظریه.

در این دوره به ۱۲ فیلم زیر خواهیم پرداخت:

Guillermo del Toro

2006

Woody Allen

2005

Rob Marshall

2002

Tom Tykwer

1998

Bong Joon Ho

2019
Kes

Ken Loach

1969

Jim Jarmusch

1999

Park Chan-Wook

2003

Ridley Scott

1991

Ziad Doueiri

2017

Abbas Kiarostami

1990

Yasujirô Ozu

1953

علاوه بر عناوین بالا، ۶ نظریه‌ی دیگری که در این دوره، مرور می‌شود:

نظریه‌ی پست‌مدرنیسم

پست‌مدرنیسم، هر ایدئولوژی و هر تئوری را به نفع تکثر ارزش‌ها و روش‌ها رد می‌کند.

تحلیل بر مبنای نژاد و قومیت

گروه‌هایی از مردم به یک خانواده تعلق دارند و اجدادی یکسان دارند. بازتاب این هم‌بستگی ژنتیک در آثار هنری چیست؟

تحلیل روان‌کاوانه

فروید و یونگ با استفاده از تکنیک‌هایی چون تفسیر رؤیا و تداعی آزاد، نظامی از نظریه‌های روان‌شناسانه پدید آورده‌اند.

تحلیل بر مبنای رابطه‌ی فیلم و تماشاگر

دقت به کیفیت ارتباط خاصی که سینما و ستارگانش با مخاطب به وجود آورده، چه نقشی در درک فیلم دارد؟

نظریه‌ی فمینیسم

آیا نظریه‌ی برابری جنسیت‌ها هم می‌تواند مدخلی برای تحلیل دسته‌ای از فیلم‌ها به شمار آید؟

نظریه‌ی نئوفرمالیسم

تمرکز بر شیوه‌ی روایت و عناصر سبک در یک فیلم سینمایی، چه اصولی در اختیار ما قرار می‌دهد تا فیلم‌ها را درست بفهمیم؟

مدت زمان هر جلسه: ۳ ساعت

در این دوره، ابتدا نظریه به‌طور کامل شرح داده می‌شود، در انتها، فیلمی که ‌به‌عنوان نمونه‌ دیده‌ شده، تحلیل خواهد شد.

شیوه‌ی ثبت نام برای ترم پاییز ۲۰۲۳

ساکنان کانادا می‌توانند مبلغ ۲۴۰ دلار به آدرس [email protected] ای‌ترنسفر کنند. ساکنان دیگر کشورها می‌توانند برای واریز به Pay Pal از همین آدرس ای‌میل استفاده کنند. لینک Stripe در باکس پایین قابل دسترس است. لطفاً پس از واریز، شماره تلفن و آدرس ای‌میل‌تان را به همین آدرس ای‌میل ارسال کنید و مشخص کنید برای کدام روز ثبت نام کرده‌اید.

پرداخت با استفاده از کارت اعتباری

اگر استفاده از کارت اعتباری را ترجیح می‌دهید از این لینک استفاده کنید: ثبت نام از طریق سرویس استرایپ

error: Content is protected !!
پیمایش به بالا